8.5.2014

T-100 tank

Myös toinen Leningradilainen, Kirovin Kokeellinen Koneenrakennustehdas sai samanlaisen tehtävän.

Tehtaan johdossa oli 1.asteen sotilas-insinööri N V Barykov. Hänen johdollaan alkoi raskaan T-100 vaunun suunnittelu. 
Sunnitelmat esitettiin 9.12.1938 bolitbyroolle, joka samalla kuuli vaikeuksista joita
panssarointi vahvuus ja niistä johtunut paino aiheutti vaunujen valmistuksessa.




                             
Tämän kuultuaan Stalin käski jättää kolmannen tornin pois tankeista ja käyttää näin säästyneen materiaalin etupanssarin ja panssarivaunun tornien vahvistamiseen. 

                 
Stalin totesi myös että olisi vielä parempi, jos vaunussa olisi vain yksi pyörivä torni...
               
....joka näin samalla määräyksenä tuli suunnittelijoille tiedoksi.

Suunnittelun ja valmistumisen aikataulut säilytettiin ennallaan ka
ikista muutoksista huolimatta.
Mallien suunnittelu Kirovin tehtaalla alkoi kireän aikataulun puitteissa.
Samaan aikaan jatkettiin vielä T - 28 vaunujen sarjatuotantoa.
Tälle tankki tyypille suomalaiset antoivat myöhemmin talvisodassa nimen postijuna.

Uuden yksitornisen vaunun suunnittelu ryhmän johtoon tuli insinööri N L Duhov. Tämä vaunu sai nimen neuvostoliiton kansankomissaari Kliment Voroshilovin mukaan.


T-100, telaston telapyörät olivat kumitettuja, paino 45 tonnia, päätornissa  oli vaununjohtajan kupu. Tykki oli lyhyellä putkella, toisin SMK-vaunu.
Lisäksi suuren moottorin panssarointi oli taakse päin vino. 


Joulukuun 17 päivän hyökkäyksiin osallistui muiden satojen panssarien lisänä nämä T-100 sekä KV-1 tyypin vaunuja. Käytännön kokemukset eivät olleet myönteisiä T-100
vaunuille joten niiden sarjavalmistusta ei koskaan aloitettu.

T-100 vaunun pohjalle rakennettiin SU-100 rynnäkkötykki jota kokeiltiin suomen linnoituksia vastaan ja SU-100 osallistui myös muihin talvisodan taisteluihin.
----------------------------
The T-100 was a twin-turreted Soviet heavy tank prototype, designed in 1938–39 as a possible replacement for the T-35. The T-100 was designed to by N. Barykov's OKMO design team at S.M. Kirov Factory No. 185 in Leningrad. It was in competition with a similar design - the SMK - but neither were adopted and instead a single turret version on the SMK was ordered as the KV-1.

                   
T-100
Type Heavy tank
Place of origin: Soviet Union
Service history
Used by: Soviet Union
Wars: Winter War
Production history: Number built 2
Armour: 60 mm front.
Weight: 45 tons
Length: 9,70 m
Width: 3.20 m
Height: 3.47 m
Ground clearance: 60 cm
Track width: 44 cm
Crew: 7
Armament: 76.2mm type / 120 rounds (center turret) 45mm gun (forward turret) Maghine guns: 4 x 7,62 DT 393 rounds 4 DT mg
Engine: Petrol 4-stroke, V-10 GAM-34BT, water cooled 890 hp / 655 kw
Suspension: Leaf spring
Range: 200 km road
Cross-country: 120 km 
Speed: 36 km/h (22 mph)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Russian mention info no tell these kind of information this tank engines  
V-12 intake 400 hp / 294 kw or 500 hp / 368 kW.
(These info is west sides)
----------------------------------------------
The project was initiated by the Red Army's need to replace the aging five-turreted T-35 tank based on combat experience in the Spanish Civil War. One of the lessons the Red Army drew from this conflict was the need for heavy 'shell-proof' armor on medium and heavy tanks. Although the T-35 was never used in Spain, its thin armor was vulnerable to the small towed antitank guns and gun-armed tanks encountered there by Soviet T-26 and BT tanks.
The T-100 was in direct competition against the very similar SMK heavy tank, by Lt-Colonel Kotin's team at the Leningrad Kirovsky Factory. The original specification was for a five-turreted "anti-tank gun destroyer" which would resist 37mm-45mm guns at any range and 76.2 mm artillery at 1,200 m. Both design teams objected to the antiquated multi-turreted design and the requirement was reduced to two turrets before serious design work began. 

Both tanks had some modern features, including thick, welded armor, radios and torsion bar suspension (another feature insisted upon by the design teams).

The T-100 tank sported two turrets placed on a long chassis. The front turret, mounting a 45mm antitank gun, was placed at a lower elevation than the other, and as such had a limited area of fire. The top turret, mounting a 76.2mm gun, was able to turn a full 360 degrees. The multi-turret design concept had been common in the 1920s, with the British one-off Vickers A1E1 Independent influencing the Soviet T-35.
The prototype T-100 tank was briefly tested alongside the other designs in the Soviet invasion of Finland in 1939 without success. It was never put into production, due to the archaic design concept, poor mobility and the availability of a far superior alternative, the KV series.


In an attempt to rush a tank armed with a large howitzer capable of dealing with Finnish bunkers into use, one of the T-100s was converted into the SU-100Y self-propelled gun. It did not go into production, although the prototype was used in the defence of Moscow in 1941.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Any explosive ammunition or empty cores, you can put in this.